Hvilken hosting skal du velge

Hvilken hosting skal du velge.


Det er faktisk ganske viktig hvilken løsning du velger
når det gjelder hosting i forhold til søkemotor optimalisering.
For det første er det viktig å tenke på IP adresser.
Som regel vil et såkalt webhotell ha en delt IP adresse.
Dvs at det kan være opptil flere hundre domener på samme IP.
I utgangspunktet har ikke dette så mye å si for din nettside.
Det er først når en av webmasterene på din IP gjør noe som 
kan få IPen sperret eller banned,at du er ille ute.
En søkemotor eller andre nettsteder sperrer som regel IP og ikke 
domene.DVS at ditt nettsted blir sperret også hvis en slik 
situasjon oppstår.
Så derfor råder jeg alle til å få en egen IP til nettstedet sitt.
Nå er det selvfølgelig ikke nødvendig med egen IP hvis det bare er 
snakk om en personlig hjemmeside.Her snakker jeg om sider som en
vil ha inn søkemotor trafikk til,og som en vil tjene penger på.
Noen hosting firma lar deg kjøpe en egen IP.Blant de hostingfirmaene
jeg har prøvd som lar deg gjøre dette er Surftown.
De har noen lunde greie priser.Men de har noen begrensninger
på hvilke script en kan kjøre på serveren deres.
Det er også begrensninger på hvor mange domene en kan hoste.
Men grei hosting for pengene.

Et annet firma jeg har har brukt en del er Hostgator.com.
Her får du ikke egen IP,men du kan hoste så mange domene
du bare vil på en $10 hosting konto.
Når det gjelder service er hostegator faktisk en av de 
beste firmaene en kan bruke.Det var sjelden jeg trengte å
vente mer en et par timer hvis jeg hadde et support spørsmål.
Og det var sjelden eller aldri nedetid.
Noen firma deler ut IP som er brukt av andre nettsteder.
Du kan aldri være trygg på at ikke IPen du får er på en
eller annen svarteliste.
En av de måtene du kan sjekke dette på er å kjøpe deg en 
konto hos blacklistmonitor.com.
Det koster en del penger,men du vil kunne se om det er noen
registrerte problem med IPen du har fått tildelt.
Greit å kunne sjekke dette før en begynner å legge masse arbeid 
inn i ett nettsted.


Hoste på Dedikert server


Vil du ha den beste løsningen,og har råd til det,så er en dedikert
server veien å gå.Da kan du selv kontrollere hvilke nettsider som bruker
samme IP og en hel del andre ting. 
Nå har jeg selv gått over til en dedikert server med egen IP.
Og jeg tror ikke jeg går tilbake til shared hosting i nærmeste fremtid.
Det er en del du bør passe på her også.Feks om du vil ha en managed 
eller unmanaged server.
Har du en unmanaged server vil det si at du må holde serveren oppdatert
og passe på at alt virker i egen regi.
Jeg selv har en managed løsning på den serveren jeg har.
Og vil anbefale alle som ikke har veldig god peiling på servere 
og web løsninger til å velge en managed hosting.
Vil du finne ut mer om hosting bør du sjekke ut webhostingtalk.com
Dette er et forum hvor du finner omtrent alt du trenger å vite om hosting.
Du vil også finne gode tilbud på hosting løsninger.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Lage seg et sidekart

Hvordan bruke anker tekst riktig

Hvordan få linker til ditt nettsted